Balder hefschip.
*************************************************************
De bouw van Hefschip de Balder van de firma Heerema.
Dit model staat opgesteld bij Lowland in Nieuw Vennep.
Bouw tijd 4 jaar model kan helemaal uit elkaar gehaald worden.
De Balder is een diepwaterconstructieschip, van de Heerema Marine Contractors
uit Leiden.
Het werd in 1978 gebouwd door Mitsui Engineering & Shipbuilding in Japan als
half-afzinkbaar kraanschip.
In 2001 werd het omgebouwd tot DCV door Verolme Botlek BV.
Zelf heb ik er 4 jaar aan gewerkt alles wat op de foto's staat is zelf gebouwd model bestaat uit hout ,messing en plastic.
Dit model staat opgesteld bij Lowland in Nieuw Vennep .
De balder heeft drie functies 1 Hijswerkzaamheden 2 het leggen van pijpleidingen en 3 een kabel op de bodem plaatsen met een gigantische kabel rol.
Het begint met de twee drijvers deze maak ik van mdf hout met versteviging balkjes om hem recht te houden de drie kolommen ook van mdf daarna beplakt met 0,5 plastic plaat zo hoef je de kolommen niet meer te bewerken om hem af te spuiten scheelt weer werk
Het boven dek bestaat uit twee platen mdf ook worden er schotten geplaatst 8 stuks over de hele lengte waar het boven dek op vast te komen zitten.
Andere foto de onder draai stellen van de twee kranen ze zijn verschillend de ene is voor een kraan van 4000 ton hef kracht de ander voor een 3000 ton hel kracht
De bedoeling is dat de kranen kunnen draaien in een positie die mooi staat
Maar niet met een electro motor maar een stalen pen die alles bij elkaar houwt.
Nu de kolommen op de drijvers zijn geplaatst kan ik de maat bepalen van de tussen pijp buizen 6 stuks met twee versteviging blokken deze kunnen in en uit elkaar bewegen om hem er dan tussen te lijmen en aan te drukken.
Ook begin gemaakt met A-frame van de twee op achter staande dek.
Je kunt nu zien dat de ene frame groter is dan de ander op de bovenkant de kabel rollers wat kan bewegen er zitten in totaal 15 poellies rollers per frame op daar wordt de hijskabel door gehaald ook loopt er een trap helemaal naar de top van de kraan met verschillende plato's en railingen
De stalen pen is niet meer te zien maar zit er wel al in en hij draait op rollers ook zelf gemaakt
Nu het A-frame af is kan de boom gesteld worden zo past hij precies in de bevestiging sleuven van A-frame en hoef je er alleen nog maar een pen in te schuiven en dan kan ook de boom omhoog en omlaag.
De boom wordt gemaakt van plastic rond 7 mm de tussen stangetjes 5 mm er zitten in totaal tussen de 500 en 600 stangetjes in deze 45 graden aan bij de kanten af veilen en er tussen lijmen dat was een aardig klusje moet ik zeggen.
Ook de uiteinden van de bomen verschillen de een heeft een punt de ander een beweegbaren Jip voor ook windmolens te kunnen plaatsen
BB.kraan zo goed als af de top zwaar boom valt reuzen mee goed nu de jip te zien.
Nu alleen de kabels gaan trekken van de punt naar de A-frame 7 keer voor de boom te hijsen en 2 voor de jip en 2 voor te hijsen alles door de rollers halen en vast lijmen anders slippen ze uit de poellies en zit hij er naast dat moet je niet hebben.
Rechts de brug met alle patrijspoortjes en dinky aan de zijkant van de brug ook heli dek trappetjes en railingen en mast.
Hier een stukje verder de drijvers en dek afgespoten met 2 k spuitbussen.
ook het borg hout met de stoot kussens met kettingen vast gezet aan de rechter kan de pennen van bij de kranen waar alles om draait.
Het probleem was hoe vervoer ik hem als alles er op vast zit dat gaat niet vandaar dat de twee kranen uit de pen geschoven kan worden om hem apart te vervoeren op een standaard ook alles wat op het dek staat zit met pennen vast en kan los gemaakt worden dan valt hij te vervoeren.
Het model schiet nu aardig op op de voorgrond de 7 reddingsloepen gemaakt van balsa hout en ze hangen in hijs beugels aan BB zijde de rasters waar de pijpen op komen te leggen als ze zijn vast gelast worden ze in de hijs mast gehesen en weer aan elkaar gelast zo is er weer 120 meter pijp op de zee bodem geplaatst de buis is flexibel en loop in een boog naar de zee bodem.
Hier het eind resultaat de foto's zeggen alles.