Ostrea delta vaartuig.
***********************************************************************************
Dit model staat in de pijler van de oosterscheldedamkering in Zeeland.
De Ostrea was een hefschip dat werd ingezet bij de bouw van de Oosterscheldering in de provincie Zeeland .
Het werd gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor een bedrag van ca. 72 miljoen gulden.
Het was een u-vormig schip met twee hijsbogen van 36 en 24 meter hoog.
Lengte: 89 meter Breedte 47 meter.
Kiellegging hefschip "Ostrea" (Oester) in een sombere sfeer vond op 14 november 1980 de kiellegging plaats van de Ostrea.
Het hefvermogen van de Ostrea was 10000 ton.
De pijlers waren echter 18000 ton zwaar.
Doordat de pijlers niet geheel boven water uit werden getild,was het mogelijk de vracht toch te verplaatsen.
Dit model heeft een 4 keer shuttle aandrijving met elektromotor dus geen roer de shuttle kan 360 graden draaien om de Ostrea op de juiste positie te houwden.
Van wegen de twee drijvers moest ik toch gebruik van 4 mm draadeind gebruiken om dit model stevig te maken daar bij kwamen ook moertjes en ringetjes hoe veel dat weet ik niet meer maar het zijn er meer dan 100.
Nu de beplanking gemaakt van 2 keer 6 en 10 mm vurenlatten er op zit kan de bedrading getrokken worden.
Er lopen draden van de vaarregelaar en de misthoorn, dieselgeluid enz. naar de voorkant die op de ontvanger word aan gesloten. ook heb ik de positie van de accu's in de midden te gehouwden.
Nu het dek geplaatst ook gaten gemaakt voor de accu's en op achter steven om bij de vaarregelaar te komen.
De volgende stap is de brug ,die maak ik hol om zo de ontvanger en relais en de rest van de bedrading weg te werken ook de 2 schoorstenen gebouwd van mdf hout langs geplaatst.
De brug bijna af leuk die trapjes
aan de zij kant gemaakt ,voor de brug mijn schakelaars en laat punten hier maak ik een container over heen dus ook weg gebouwd.
De brug is afgebouwd met schoorstenen , nu begin gemaakt met de twee hijstorens de een is korter dan de achterste toren van wegen de hoogte van de pijler die er tussen komt te zitten met grijp haken.
Foto 3 de hijsblok rollers bij gamma ringen en plastic ringen gekocht om daar rol blokken van te maken
daarna afspuiten met rode spuitbus.
De hijstorens gemaakt van 3 mm mdf hout daarna bewerken mat porie vuller dan klaar om hem af te spuiten.
Toren twee ook gemaakt van 3 mm mdf, heb proefstukje gemaakt zodat ik de toren op de juiste afstand
geplaatst kan worden.
Daarna de toren afspuiten en het maken van trapjes en plato's.
Nu de twee grijparmen maken die passen precies in de blokken van de pijler deze zijn scharnier baar
je hoeft ze alleen maar aan te drukken op de pijler.
Alles wat ik bouw eerst testen hoe het word dan sta je niet voor verrassingen .
Ook is het verstandig om alles wat je bouwt los te houwden van het model lijmen en vast zetten op het laatst doen.
De twee hijstorens afgebouwd en op de juiste positie geplaatst.
onder de hijsblokken begin gemaakt voor de hijskabels per stuk 4 meter lang daar komt de pijler aan te hangen totaal 8 hijs blokken.dit was geen gemakkelijk klusje.
De pijler ook klaar gebouwd van mdf goed te zien de twee grijphaken op de pijler deze komen onder de hijs toren te zitten met zwart takel garen als staal kabel.
Nu de rest van de foto's zeggen genoeg over dit model.